ניסויים בפסיכולוגיה התפתחותית
בדף זה תוכלו למצוא קישורים לסרטוני וידאו הממחישים כיצד מבצעים ניסויים בפסיכולוגיה התפתחותית. כל אחד מהקישורים מכיל הסבר קצר על משמעותו של הניסוי וכן קישור לסרטון עצמו, תהנו!
תפיסת עומק אצל תינוקות:
תפיסת העומק מבוססת על היכולת לזהות תנועה והיכולת להשוות בין המידע המתקבל מזוויות הראיה השונות של שתי העיניים. יכולות אלו מתפתחות לרוב עד גיל חצי שנה במקביל להתפתחות היכולת לזחול. תפיסת העומק הינה יכולת הישרדותית חשובה מאוד לתינוק, מכיוון שהיא עוזרת לו לשמור על עצמו ולהיזהר מסכנות כגון נפילה. בנוסף, היא מסייעת לילד להבין האם אובייקט מסוים נמצא במרחק נגיעה או לא.
לשם כך פותח ניסוי הצוק הויזואלי. למידע נוסף לחצו על הקישור: מידע נוסף
קביעות האובייקט:
מתייחסת להבנה שאובייקטים ממשיכים להתקיים גם כשהם אינם בטווח הראיה!
כשאנו מתבוננים בחפצים ואנשים אנו יודעים שיש להם קיום מתמשך גם מעבר לתפיסתנו אותם. הבנה זו היא מרכזית בהבנת העולם של אדם בוגר, וקשורה להבנה שאנו עצמנו מובחנים מאנשים אחרים ומחפצים.
למידע נוסף לחצו על הקישור: מידע נוסף
צמצום תפיסתי:
צמצום תפיסתי הוא תהליך התפתחותי במהלכו המוח משתמש בחוויות שהוא קולט מהסביבה כדי לעצב ולחדד את יכולות התפיסה של הילד. תהליך זה משפר את יכולת התפיסה ביחס לגירויים שהילד חווה לעיתים קרובות, כגון פנים אנושיות, וגורמת ירידה ביכולת לתפוס גירויים אליהם הוא אינו חשוף לעיתים קרובות תפיסת דברים כגון פנים של בעלי חיים. על מנת ללמוד על הצמצום התפיסתי פותח ניסוי ההבחנה בין פרצופים.
בכדי ללמוד על מבחן זה יותר לחצו על הקישור: מידע נוסף
זיהוי עצמי:
התפיסה של הילד את דמותו במראה שונה בכל שלב התפתחותי אליו הוא מגיע בשנות חייו הראשונות! החל מלידתו ועד גיל שנה כאשר מביט התינוק במראה הוא אינו תופס שהדמות המביטה עליו בחזרה היא הוא עצמו. הוא מסתכל על דמותו כמשהו חיצוני - עוד ילד מעניין שנמצא איתו בחדר. סביב גיל 18 חודשים מתחילים ילדים לזהות את עצמם במראה מה שמצביע על תחילת התפתחותה של התודעה. על מנת לבחון את ההשערה פותח מבחן המראה.
בכדי ללמוד על מבחן זה יותר לחצו על הקישור: מידע נוסף