מ.י.ל.ה

מחקר ישראלי להתפתחות המשפחה

"איך נהיה בתור אבא ואמא?"

הסכמה והבדלים בין אבות לאמהות לגבי אופי ההורות לפני הלידה

חקר ההורות עוסק, בין השאר, בניסיון להבין איך זוג הורים מתפקד ביחד בכל הקשור לגידול וחינוך הילד. שתי שאלות ששואלים בנושא זה הן-

  1. האם זוגות נוטים להיות דומים זה לזה באופן ההורות שלהם?
  2. האם יש הבדלים שיטתיים בין אבות לאמהות?

התשובה לכך עוד לא לגמרי ברורה ומשתנה מתרבות לתרבות, אך בגדול מחקרים מראים כי זוגות נוטים להסכים על מרבית מאפייני ההורות שלהם ולהעניק לילדיהם הורות דומה וכי הסכמה בין בני הזוג לגבי אופי ההורות קשורה לשביעות רצון מהנשואים ולהתפתחות בריאה יותר של הילד.  בנוסף, מחקרים מראים כי לרוב אמהות נוטות להעניק יותר חום וחיבה לילדיהם יחסית לאבות.

בעוד שמספר מחקרים בדקו שאלות אלו על זוגות הורים לילדים שכבר נולדו, אף מחקר עוד לא בדק את השאלות האלו על זוגות רגע לפני שהם עומדים להיות הורים. במחקר שלנו, שאלנו האם אותם ממצאים יימצאו גם אצל זוגות לפני הלידה? כלומר לפני שיש ילד ולפני שההורים יודעים איך יתנהגו באמת.

בנוסף, מחקרים קודמים מראים שבנים ובנות מקבלים הורות קצת שונה מהוריהם. למשל, ידוע שבנות בדרך כלל מקבלות פחות עונשים ויותר חום הורי, ושגם כאן יש הבדלים בין אבות לאמהות. במחקר הזה שאלנו האם יהיה הבדל בין דפוסי ההסכמה וההבדלים בין אבות לאמהות לפני הלידה, לפי מין הילד שעומד (או עומדת) להיוולד?

רובכם בודאי זוכרים שלפני הלידה, בעת שחיכיתם לבדיקת היריון באחד מבתי החולים או המרפאות בירושלים, פנינו אליכם וביקשנו מכם למלא שאלונים לגבי איזה הורים תהיו- כמה חיבה תעניקו לילד? כיצד תחנכו אותו? האם וכיצד תענישו אותו? השתמשנו בשאלונים כדי לבדוק את השאלות האלו.

בדקנו מספר משתנים הוריים: מידת החום שההורים יעניקו לילד, מידת הדחייה שיפגינו כלפיו (למשל- להראות אהבה רק כאשר הילד מתנהג לפי ציפיות ההורה), מידת השליטה שיפעילו על ילדם והאופן שבו יפעילו שליטה זו, דהיינו שליטה חיובית (שילוב סמכותיות עם חום הורי, להסביר לילד את ההשלכות של מעשיו או מדוע כועסים עליו,) ושליטה שלילית (להפעיל שליטה חזקה עם מעט חום וחיבה כלפי הילד, להעניש את הילד מבלי להסביר את הסיבה לכך).

מצאנו כי:

  • ·        בני זוג נוטים להסכים ביניהם על האופן בו יגדלו את ילדם. הסכמה זו נמצאה עבור כל המשתנים ההוריים שנבדקו.
  • כאשר חילקנו את המדגם לשתי קבוצות- אלו שיודעים את מין העובר ואלו שלא- ההסכמה נמצאה רק אצל זוגות שלא ידעו את מין העובר! יתרה מכך, עבור המשתנים דחייה הורית והפעלת שליטה, בני זוג נטו להסכים ביניהם כאשר ידעו שעומדת להיוולד להם בת, אבל לא להסכים כאשר ידעו שעומד להיוולד להם בן!
  • אמהות נטו לחשוב כי הן יפגינו יותר חום ושליטה חיובית ופחות דחייה ושליטה שלילית יחסית לאבות.
  • לא נמצאו הבדלים שיטתיים בין אבות לאמהות כאשר חילקנו את המדגם לפי מין העובר. כנראה שכאשר מדברים על הבדלים ספציפיים, יש עוד משתנים מלבד מין ההורה ומין הילד, שמשפיעים על הציפיות ההוריות, למשל האופי שההורים מדמיינים שיהיה לילד.

מחקר זה מראה כי עוד לפני שהורים הופכים להורים,בזמן שהם רק חושבים על מה הולך להיות, קיימים כבר דפוסי הסכמה והבדלים דומים לאלו שנמצאים אחרי שהילד נולד. בימים אלו אנו בודקים כיצד הציפיות ההוריות לפני הלידה קשורות לסגנון ההורות של אמהות ואבות בפועל, על סמך המפגשים שלנו אתכם ועם ילדכם. מבטיחים לעדכן בקרוב...